LEES- EN KIJKTIPS
Kijk natuurlijk eerst naar UCOS’ eigen library voor lees- en kijktips!
DOCUMENTAIRES
India’s Trans Community Is Fighting for the Right to Work (Vice, 2021)
Vice bracht in 2021 een rapportage uit over transpersonen in India en hun gevecht om werk te vinden. De docu gaat over de gevallen status van transpersonen binnen de Indische maatschappij (van spirituele gidsen tot het leven in de marge) maar ook over de juridische bescherming die er ondertussen bestaat. Het centrale thema is de moeilijkheid om werk te vinden als transpersoon, voornamelijk door sociaal stigma en een lage opleiding omdat ze het ouderlijk huis op jonge leeftijd al verlaten.
Bekijk de hele docu van Vice hier.
Gender Segregation in Rural India (Vice, 2021)
Jongens en ongetrouwde mannen worden gescheiden van huishoudens opgevoed in het rurale India. Welk effect heeft dit op hen en op de maatschappij rondom hen? Deze docu van Vice bezoekt de huizen waarin mannelijke vrijgezellen groot worden.
Bekijk de hele docu van Vice hier.
Life as an “Untouchable” in India (Vice, 2020)
Documentaire over hoe meisjes uit de zng. laagste kaste in India systematisch het slachtoffer zijn van (seksueel) geweld en moord. Niet alleen worden ze uitgebuit, mishandeld en gemarteld door de hogere kasten, ook politie en gerecht laten het na om hen bescherming te bieden of recht te laten geschieden voor hun nabestaanden.
Bekijk de docu van Vice hier.
FILMS
‘My Name is Khan’ – Karan Johar (2010)
My Name is Khan is een Indische film waarin het zogenaamde gouden paar van Bollywood, Shah Rukh Khan en Kajol, de hoofdrollen opnemen. De film werd zowel in India als in het buitenland een groot commercieel succes.
Het verhaal focust op Rizwan Khan, die opgroeit in een Indische moslimfamilie en door zijn autisme een bijzondere aandacht krijgt van zijn moeder. Zijn broer Zakir is hierdoor regelmatig jaloers en besluit carrière te maken in de Verenigde Staten. Wanneer hun moeder sterft, ziet Zakir echter geen andere mogelijkheid dan zijn autistische broer op te nemen in zijn gezin. Eens in de VS ontmoet Rizwan een hindoeïstische vrouw genaamd Mandira op wie hij op slag verliefd wordt. Hij slaagt erin haar hart te veroveren, mede door zijn goede verstandhouding met haar zoontje uit een vorig huwelijk, en niet veel later trouwen ze. Hun gelukkige gezinsleven wordt echter abrupt verstoord na de aanslagen van 9/11.
Recensies
“Wat begint als een lichtvoetige feelgoodfilm, ontwikkelt zich al snel tot een drama van een man op zoek naar erkenning en mededogen. De film speelt sterk in op de gevolgen van 9/11 voor de moslimbevolking in de Verenigde Staten, die te maken kregen met een verhoogd wantrouwen en soms zelfs vijandigheid van een deel van hun landgenoten. Toch kon ook een zeemzoet einde niet ontbreken, een traditie die zowel in Bolly- als in Hollywood graag in ere wordt gehouden. Een realistisch drama moet je dus niet verwachten en ook de kritische aanklacht tegenover de toenemende islamfobie in de VS gaat hierdoor een beetje verloren.” **
“‘Bolly-en Hollywood’ leggen de handen in elkaar. Geen typische zang-en dansscènes wat bijna vanzelfsprekend lijkt te zijn voor de Indiase filmcultuur. Met de bekende woorden ‘My name is Khan and I am not a terrorist’ doorkruist het hoofdpersonage, wie tevens lijdt aan het syndroom van Asperger, Amerika met als doel voormalig president Obama te bereiken. My Name Is Khan blijkt een stuk minder ‘kitscherig’, maar laat ons toch meeslepen in een sentimenteel tafereel van romance en drama. De verschillende religies en achtergronden van de hoofdpersonages weerspiegelen het diverse, kleurrijke India, dit binnen een Amerikaanse context. Een meeslepend en inspirerend verhaal, waarbij de hoofdpersonages geconfronteerd worden met een wereld steeds grimmiger en intoleranter, daar waar het ook hoop creëert voor een betere wereld van morgen.” ****
Slumdog Millionaire
Recensies
““Who wants to be a millionaire?” Een kijkcijferkanon wereldwijd. In Slumdog Millionaire speelt de jonge Jamal dit spel aardig goed. Hij lijkt veel verder te geraken dan andere kandidaten door zijn levenservaring in Mumbai. Via flashbacks uit Jamal’s leven komen we te weten waarom deze jonge knaap de vragen vlot kan beantwoorden. Daarenboven zien we de ontwikkeling van de stad Mumbai over een tijdspanne van twintig jaar door de ogen van Jamal, dat tevens het mainstream opgesmukte Bollywood gehalte achterwege laat. Schrijnende beelden van kinderhandel en prostitutie tonen de donkere zijde van wat in Mumbai leeft, wat echter enorm uitvergroot wordt. De film lijkt India te portretteren als een hellehol, een ware ‘pornography of poverty’. Generaliseringen over wat India is, lijken heel wat waarheden achterwege te laten. India bruist, zoekt constant naar vernieuwing en is veel meer dan wat Slumdog Millionaire toont.” ***
‘Swades (We, The People)’ – Ashutosh Gowariker
Recensies
“Hoofdrolspeler Mohan Bhargava, NASA medewerker, blijkt zijn land te missen en keert terug om oude bekenden op te zoeken. Wanneer hij echter geconfronteerd wordt met allerhande rurale problemen, wil hij met zijn kennis elektriciteit introduceren in het dorpje Charanpur. Swades toont aan dat er geen enkelvoudige oplossing bestaat voor rurale problemen in India en er nood is aan collectieve inspanning. De muziek neemt je mee naar een typisch Indiaas tafereel. Het laat je kennis maken met ruraal India en de Indiase filmcultuur.” ****
BOEKEN
‘The God of Small Things’ – Arundhati Roy
Roy lanceerde haar debuut “The God of Small Things” in 2004. Het plot draait rond een tweeling Rahel en Estha, wat zich grotendeels afspeelt in het Zuid-Indiase Kerala. Het vertelt het verhaal van twee opgroeiende kinderen in een welvarend Indiaas gezin. Door een dramatische gebeurtenis komt hun leven in een stroomversnelling terecht, en verliezen zij elkaar uiteindelijk voor jaren uit het oog.
Recensie
“Naast de persoonlijke verhalen van de hoofdpersonages, kaart Roy maatschappelijke kwesties aan zoals het kastensysteem en taboeonderwerpen rond seksualiteit. Ze komt verrassend uit de hoek door haar gepassioneerd taalgebruik, en neemt ons mee naar een andere wereld. Een must voor wie meer te weten wil komen over India, dit binnen een hartverscheurend fictief kader.” ****